Spása prichádza od východu
Kráľ je už na obzore
Ježiš prišiel na Olivovú horu so svojimi učeníkmi. Olivová hora je na východ od svätého mesta Jeruzalema. Takže prichádza od východu. Tento detail je veľmi významný. Nám moderným ľuďom určite unikne jeho význam, avšak každý Žid by okamžite spozornel keby počul, že Ježiš prichádza „od východu.“ V mysli Židov by sa určite vynorilo videnie Ezechiela (Kap 10), ktorý videl, ako sa Pánova sláva (shekinah) zdvihla a odišla z chrámu cez východnú bránu, teda hlavnú bránu. Potom sa Pánova sláva presunula a vnášala sa nad Olivovou horou. Ezechiel prorokoval, že Pán opustí svoj ľud Izrael, kvôli jeho skazenosti.
V kapitole 43 však Ezechiel prorokuje, že jedného dňa sa Pánova sláva znovu vráti do chrámu tým istým smerom. Príde od východu. Pán sa opäť ujme svojho chrámu a znova ho vybuduje.
Ježiš o sebe tvrdil, že je väčší ako chrám. On bol Pánovou, Jahveho slávou. Teraz sa vracia od východu do chrámu. Poprevracia v chráme stoly, čo prorocky naznačuje zmenu. Na tretí deň však chrám obnoví, čo naznačuje jeho zmŕtvychvstanie. Ježiš teda hovoril o chráme svojho tela.
V Ježišovi sa opäť spojí nebo a zem, ktoré boli oddelené dlhý čas. Boh sa vráti. Kráľ prichádza na osliatku (Zach 9, 9). Žalm hovorí, že jedného dňa ľud na vlastné oči uvidí návrat Pána na Sion. Vracia sa, aby obnovil Dávidovo kráľovstvo, nevráti sa s pompou, eskortovaný armádou a telesnou strážou, ale pokorne. Kraľovať bude večne (Ž 45).
Takto paradoxne sa vracia kráľ, aby prevzal hlavné Božie mesto. Pilát si neuvedomil, že je nechtiac jedným z prvých evanjelizátorov, keď na kríž dal pripevniť nadpis Ježiš Nazaretský – Židovský kráľ a to hneď v 3. jazykoch, v aramejčine, gréčtine a latinčine.
Proroci cieľavedome, ale aj neveriaci nechtiac ohlasujú, že Kráľ sa vrátil. Už onedlho kráľ začne obnovovať kráľovstvo. Základné kamene nového chrámu sa položia jeho smrťou a zmŕtvychvstaním.