« Back

Netreba sa báť mediálnych estrád

Netreba sa báť, máme aj vynikajúcich biskupov, len nerobia zo seba mediálne hviezdy. Máme aj vynikajúcich kňazov, len nerobia zo seba mediálne hviezdy. Máme vynikajúceho Svätého otca, a hlavne máme Hlavu cirkvi, jej Veľkňaza Ježiša Krista. Cirkev sa obrodí v Roku viery, aj napriek všetkému, ale hlavne preto, lebo ,,”Kde sa rozmnožil hriech, tam sa ešte väčšmi rozmnožila milosť” (Rim 5,20).

 

 

Okrem adventného pokánia by snáď bolo treba uvažovať, aby na cirkevných školách a hodinách náboženstva dávali základy aj masmediálnej komunikácie. To by bolo aggiornamento! Určite by ľudia vedeli lepšie odolávať týmto koncentrovaným mediálnym tlakom nepriateľov Cirkvi.

 

To, čo tu prebehlo počas víkendu, bol otvorený útok na hierarchickú sústavu Cirkvi a na pápeža. Snaha o vrazenie klinu medzi veriacich a biskupov a kňazov. Viera sa skúša v ohni, ale rovnako sú veriacim potrebné aj doktrinálne vedomosti a spomínaná zbehlosť v súčasnom masmediálnom svete. Bola taká nádej, keď na téátrojke vystúpili tie dve neidentifikovateľné postavičky z Rakúska, samodefinujúce sa za cirkevných analytikov, že ľuďom sa otvoria oči. Nestalo sa, hltali ich ako zhypnotizovaní. Pritom ten Pampala vyzýval na nejaké slovenské národné povstanie, pani Pampalová propagovala kongregáciu sestričiek v Amerike, ktorej predstaviteľka vydala knihu o sexuálnej etike, nezlučiteľnú s cirkevným učením, na čo ju následne Kongregácia pre doktrínu viery odsúdila. Pani Pampalová nám toto dávala za vzor, ako sa treba búriť proti pápežovi.

http://www.cbsnews.com/8301-202_162-57446645/vatican-u.s-nuns-book-on-sexuality-poses-grave-harm-to-the-faithful/

 

Ako na začiatku, tak aj na konci tejto avantúry, bude pred každým katolíkom, aj nekatolíkom, stáť otázka: Dôveruješ viac Svätému otcovi, biskupovi rímskemu, hlave Katolíckej Cirkvi, zástupcovi Krista na zemi, alebo tým, ktorí sa možno nechtiac dali do tejto predsilvestrovskej estrády zmanipulovať.

 

Aj keď arcibiskup Bezák odporúčal ,,nie také tie legendárne Vianoce s jasličkami“, ale skôr ,,také to stretnutie sa s priateľmi“, osobne sa teším na tie legendárne, naozajstné,  s jasličkami, aj s malým Ježiškom v nich.

 

Až potom pôjdem s kamošmi na pivo.

Comments
sign-in-to-add-comment
Kto ste Vy pán Šebo, že sa tu takým spôsobom navážate na o. arcibiskupa? To že ste na strane vynikajúcich biskupov - nech sa páči to je Vaša vec. Máte výhrady voči o. Róbertovi aj to je v poriadku, ale kto Vám dovolil si verejne znevažovať kňaza a biskupa??? Naozaj kto ste Vy a kde beriete to právo ho obviniť, že robí zo seba mediálnu hviezdu, estrádneho herca? Protirečiť jeho slovám, ktoré vyriekol ohľadom odporúčania slávenia Vianoc.
Ak máte výhrady voči tomu ako to TV podali, alebo prítomnosť tých Rakúšanov (ktorých ani ja nemusím) nech sa páči (výhrady voči napr. Markíze mám aj ja). Ale nemiešajte tu hrušky s cibuľou.

Nadpis vyzýva, že sa „netreba báť mediálnych estrád“ Tu sa niekto bojí? Ak áno tak len ten kto sa má prečo báť! Ten resp. tí, ktorí intrigánsky zosnovali odvolanie a teraz nemajú odvahu, ale zbabelo sa vyhýbajú možnosti, aby sa o. arcibiskup bránil zoči voči.
Cirkev nevidí médiá ako miesto na riešenie tohoto problému – zaznelo po víkende. No ak by obvinený dostal priestor sa brániť niekde inde médiá by boli zbytočné. Nedostal a keďže Cirkev to sme aj my obyčajný ľudia mnohí z nás súhlasia, že sa ozval i keď cez médiá.

Možno trochu akoby od témy:
Nie raz v tomto období počujem, že prečo teraz v Advente, pred Vianocami sa o. Róbert ozval. Ján Krstiteľ sa nie ľahko počúval. Herodes bol v rozpakoch. Heroiada zúrila. Iní sa zamysleli nad sebou a niečo začali so sebou robiť. Prečo nám ho Cirkev predkladá ako Adventného kazateľa? On nešteklil uši, ale hovoril pravdu.
Ja tu vnímam istú podobnosť. To čo hovorí o. Róbert nie je nič ľahké a niekto to veľmi ťažko počúva (predovšetkým tí, ktorí majú maslo na hlave). Darmo pravda niekedy bolí a poriadne, ale aj oslobodzuje a otvára oči.
Posted on 12/18/12 9:08 PM.
Na sugestívnu otázku ,,Kto ste vy?" sa zvykne odpovedať rovnakou protiotázkou, ale tú si odpustím.
Arcibiskupa Bezáka som neznevážil, vždy ho budem považovať za človeka s nezmazateľnou pečaťou Kristovho kňaza, lebo to tak aj je.
Ten mediálny víkend ale bol naozajstnou zorchestrovanou show, skúste sa na veci pozrieť zo širšieho pohľadu celého Slovenska.
Snažím sa pochopiť Váš, možno aj osobný, alebo blízky ľudský vzťah k arcibiskupovi Bezákovi, no dobre, ale nezachádzate priďaleko prirovnávaním k Jánovi Krstiteľovi?
A nakoniec, to je až tak delikátna, citlivá vec pre ľudí, že si už nemôžem vybrať ani svoj štýl prežívania Vianoc?

Pekné Vianoce
Posted on 12/18/12 10:25 PM in reply to Jozef Greš.
nepozeral som ten odkaz.. ale podla mna tento blog ma dobru zakladnu myslienku.. media maju velky vplyv.. a kazdy jeden z nas ma vnutornu slobodu osobnej vyhrady voci nim.. Skoda ze sa zalezitosti cirkvi pretriasajuv mediach, ktore nemaju uctu k nicomu - ani k manzelstvu (vernosti) ani k respektovaniu prirodzenosti (ako muza a zenu ich stvoril, nie ako muza a muza alebo ine kombinacie) Chyby su aj v cirkvi, ale treba ich riesit inym sposobom..
Posted on 12/18/12 10:31 PM.
tento blog som si 2X precital a povazujem ho za výborny, úctivý a velmi vhodný k sucasnej situacii.
Posted on 12/18/12 10:38 PM in reply to Jozef Greš.
Súhlasím s potrebou vzdelávania sa v komunikácii v médiách. Môžu sa stať zbraňou, zneužitou proti osobe, ktorá dúfala v záchranu cez ne...Netreba na to zabudnúť. Máme mnohé príklady zo sveta politikov, ktorých po mnohých rokoch doslova zničili ich vlastnými výrokmi v médiách, na ktoré si už ani nepamätali a už vobec ich nevedeli okomentovať. Nie médium je záchranou, je to vždy Boh. Voľba prostriedkov a spôsobov na vlastnú obranu (pred kým?) zostane vždy voľbou človeka - aj arcibiskupa-na základe jeho slobodnej vôle... S médiami treba veľmi opatrne - sú neutrálne - podľa toho, kto ich použije - dnes pomôžu, zajtra zničia... Vďaka za príspevok!
Posted on 12/19/12 12:04 AM.
A ešte k tradíciám: Áno k tradičným vianociam s jasličkami! Nemali by sme si tradície ľahkovážne odhadzovať a ukazovať ako zbytočné a prežité. Aj mnohí z nás v minulosti "nepotrebovali" tradičné slávenia, dnes vieme, že odstránenie tradícií je aj odrezaním koreňov vlastného stromu života... V iných štátoch (Rakúsko, Nemecko) si tradície vážia a starajú sa o ne, lebo vedia, že sú vzácne a majú hodnotu v živote človeka. Dokonca sa vracajú k rituálom, lebo zistili, že ak sa rituály odstránia, vytratí sa aj zmysel prípravy slávenia... Netreba stromček, stačí kytica, potom už iba sviečky a nakoniec NIČ. Načo. VĎAKA za tradície!
Posted on 12/19/12 12:14 AM.
S odstupom času vidím, že som reagoval dosť ostro. Takže za ten ostrý spôsob sa Vám p. Šebo úprimne ospravedlňujem. Čo sa týka obsahu za tým si stojím.

Píšete, že si tú otázku: „Kto ste Vy“ odpustíte, ale napísal ste ju, je v komentári. Nuž aj to je spôsob ako sa vyhnúť odpovedi:-)

Blog som si prečítal 4x a stále tam vidím niečo s čím nemôžem súhlasiť. A síce:
Na jednej strane vyzdvihnutie osôb (v prípade sv. otca súhlasím) a na strane druhej nedostatočné oddelenie kritiky médií od osoby o. arcibiskupa.
Voči médiám mám výhrady aj ja. Ako som už spomínal tých Rakúšanov hl. tú pani TA3-ke vyčítam aj ja. To bol des ju počúvať. A to čo z toho urobila Markíza (2x uverejnené v správach s bombastickou upútavkou) je úplná manipulácia. Radšej by som to videl na serióznejšej STV.
Ale, a v tom sa dúfam zhodneme, k tomuto vôbec nemuselo dôjsť, keby sa niekto nebál postaviť tvárou v tvár s o. arcibiskupom a jednako sa s ním férovo a spravodlivo. Tu je koreň celého problému!!! Ale to nám akosi uniká.

Moje prirovnanie s Jánom Krstiteľom nikomu nevnucujem. Nik ho nemusí prijať, tak ako ja nemusím prijať tvrdenie o výnimočnosti istých osôb resp. triedenie na výnimočných a ne výnimočných, či menej výnimočných.

A čo sa týka prežívania Vianoc. o. Róberta poznám aj osobne a viem ako to myslel. Aby sme neostávali len na povrchu, ale išli ďalej do hĺbky. Na tom nevidím nič zlého, ale spýtam sa takto: Tak ako oponujete slovám o. arcibiskupa, oponoval by ste aj vtedy keby ich povedal iný biskup?
Myslím si, že to nebolo potrebné, ale tým, že ste tak urobili ste vlastne dali najavo, že do tej skupiny výnimočných osôb o. Róberta nepovažujete. Ak sa mýlim opravte ma.

S úctou a s prianím požehnaných Vianoc Jozef

PS: Ak by sme bývali bližšie mohli by sme ísť na pivo spolu (kôli obličkám by som si dal Plzeň) a tam podebatiť, ale no čo už?:-)
Posted on 12/19/12 6:20 AM in reply to Cyril Šebo.
O.K., v pohode, aj pivo robí priateľov (nech sa nikto nepohorší, však s mierou!).
Beriem aj koment, veď máme v žilách krv, a nie cmar.
Posted on 12/19/12 10:00 AM in reply to Jozef Greš.
Som rád, že ste zmiernili tón, ale trváte na argumente, ktorý neobstojí.
Masmédiá majú svoje zákonitosti. Oni nie sú jednoducho tým nástrojom, ktorý použijem, keď sa mi iné vyčerpali. Ak ma moje deti nepočúvajú a zatvárajú si predo mnou dvere a keď im chcem zavolať, vypnú mi mobil, osloviť ich cez televíziu by bolo nielen absurdné, ale viete si isto domyslieť, aký "úžitok" by z toho mohol vzísť.
Práve tu urobil O. Bezák chybu. A chybu, ktorú mohol predvídať, lebo médiá pozná...
Posted on 12/19/12 12:54 PM in reply to Jozef Greš.
Stanislav a neuniká aj Vám koreň problému, ktorý som pomenoval vo svojom predošlom komentári?

A čo tu obstojí?
A či tí, ktorí toto divadlo spustili si mysleli, že Slovač bude tomu unisono mohutne tlieskať?
A či my, ktorí tu vedieme vojnu argumentov pre, či proti nerobíme chybu a obstojime pred Bohom?
Začínam byť z toho a z nás, teda vrátane aj mňa unavený. Asi najlepšie urobím, keď vypisovanie nechám tak a premením ho radšej na modlitbu - nielen za o. Bezáka, ale aj druhú stranu, za nás ako Cirkev.
Možno sa mi to aj podarí premeniť. Modlím sa, ale viac modlitby nemôže uškodiť.
Posted on 12/19/12 2:20 PM in reply to Stanislav Košč.
Asi som sa nevyjadril zrozumiteľne. Mal som na mysli ten argument, že "ak by obvinený dostal priestor sa brániť niekde inde médiá by boli zbytočné"... - ten totiž neobstojí a pokúšal som sa naznačiť, prečo.
Posted on 12/19/12 2:45 PM in reply to Jozef Greš.
Stanislav nerozumiem???
Neviem kde je problém, či vo vysielači, alebo v prjímači?
Ak by dostal priestor brániť sa a obhájiť pred nevedno kým??? Tak by v médiách nevystupil a my by sme sa nemali a ani nemuseli o čom baviť.
Neviem čo tu neobstojí?

Prajem požehnané sviatky Božieho narodenia.
Posted on 12/19/12 3:20 PM in reply to Stanislav Košč.
Protikatolícke média (TA3, SME, Markíza) to vždy podajú tak, aby čo najviac Cirkvi poškodili. TA3, SME, Markíza sa o Cirvi vyjadrujú vždy negatívne a radi hovoria len o problémoch Cirkvi. Možno by bolo vhodné usporiadať a rozanalyzovať ich všetky príspevky a relácie súvisiace s Cirkvou za dlhšie obdobie, následne ich vyhodnotiť a zovšeobecniť, prípadne dať odporúčania ako s nimi komunikovať. Napíklad ako tému pre diplomovú prácu na Katolíckej univerzite.

Ale aj bez takejto analýzy, podľa mňa, je aktuálna obdoba známeho upozornenia (všetko, čo poviete môže byť použité proti Vám) - všetko čo poviete pre TA3, SME, Markíza bude učite zneužité proti Cirkvi.
Posted on 12/19/12 4:57 PM in reply to Jozef Greš.
Kde je problém, som sa usiloval vysvetliť na tom príklade s deťmi. Neobstojí to, že keď nedostal priestor niekde, "musel" ísť do médií. Nemusel. A podľa mňa ani nemal, lebo mal vedieť, že tým v žiadnom prípade nič dobré nedosiahne (ako keby som ja šiel riešiť problémy s komunikáciou so svojimi deťmi do televízie... asi tak by to dopadlo).
Posted on 12/19/12 6:27 PM in reply to Jozef Greš.
Dobrý príklad.
Posted on 12/19/12 7:59 PM in reply to Stanislav Košč.
Aha! Síce mi to skoro vyrazilo dych, ale už rozumiem!
nevedel som o nových štandardoch riešenia problémov - odstrániť človeka, ktorý ani nevie, že kto a prečo, bez možnosti obhajoby si musím osvojiť. Doteraz som si naivne myslel, že takto komunikácia nemá vyzerať. Nuž čo aj ja som len omylný a učím sa.
Svrbia ma prsty napísať pár viet, ale radšej zatnem päste, pretože to nemá zmysel. Argument proti argumentu a točíme sa stále dookola. Jednoducho z mojej strany stačilo.
Posted on 12/19/12 8:36 PM in reply to Stanislav Košč.
Je absolútne zrejmé, že ste ma vôbec nepochopili...
Posted on 12/19/12 8:58 PM in reply to Jozef Greš.
Posted on 12/20/12 5:11 AM in reply to Stanislav Košč.
Nechcem priveľmi zasahovať do tejto diskusie. Zdá sa mi, že nie je našou vecou súdiť, čo kto mal, alebo nemal robiť.
Ale myslím, že aj o. Bezák je zodpovedný predovšetkým Bohu a podľa vlastného svedomia. Ak situáciu vyhodnotil tak, že je potrebné prehovoriť, prehovoril. A v tom prípade bol vlastne povinný prehovoriť, aj keď to možno (podľa nás? objektívne?) nebolo dobré. A takisto sa svojim vlastným svedomím musia riadiť "tí druhí". Ale predovšetkým my sami. Nie je našou vecou posudzovať čo mal alebo nemal, čo má alebo nemá urobiť druhý, ale čo máme / nemáme robiť my. (Ak zistíme, že "máme" niekomu poradiť, povzbudiť, upozorniť... tak to urobme. Ak sa chceme poučiť do budúcnosti, OK. Ale nevidím dôvod teraz spätne rozpitvávať kto urobil chybu /väčšiu chybu).

Prikláňam sa k tejto vyššiespomenutej vete: "Asi najlepšie urobím, keď vypisovanie nechám tak a premením ho radšej na modlitbu - nielen za o. Bezáka, ale aj druhú stranu, za nás ako Cirkev."
Pridávam sa. emoticon
Posted on 12/20/12 1:42 PM in reply to Stanislav Košč.
Ale ešte pridám jednu... vidím veľké nedorozumenie.
Stanislav chcel svojim príkladom povedať, že ak nefungujú "normálne" spôsoby komunikácie (čo v tomto prípade podľa všetkého nefungovali) a keď aj ostatní zúčastnení hromadia prešľapy (ako to dieťa z príkladu, čo odmieta počúvať, nedvíha telefón a pod), tak nie je správne, aby som "ja" použil na komunikáciu napr. televíziu. Jednak to bude takisto neúčinné, a hlavne to narobí viac škody ako osohu.

(Len som podala vysvetlenie. Netvrdím, že s týmto postojom súhlasím, v prípade je priveľa vecí, ktoré neviem posúdiť.)
Posted on 12/20/12 1:46 PM in reply to Jozef Greš.
Showing 1 - 20 of 22 results.
of 2