« Back

Len náramok? Ako to poznať?

Poznáte "shamballa náramky"? Čo to vlastne je? Zase jeden príspevok, ktorý by rád vyvolal diskusiu.

Nedávno som bola v Medžugorí. A ako to už býva, priniesla som si odtiaľ aj niekoľko suvenírov. Medzi nimi jeden uzlíkovaný náramok s desiatimi guľôčkami. Potešila som sa, že budem mať pekný a praktický ruženec (desiatok) na ruku. Vždy pripravený na modlitbu kedykoľvek, kdekoľvek.

Ružencový náramok

A keďte mi jeden nestačil a mala som doma (aspoň) desať guľôčok a šnúrku, vyrobila som si podobný aj v inej farbe.

Môj náramok

Bola som spokojná. Až kým...

 

V poslednom čase ma začalo trochu vyrušovať, koľko podobne viazaných náramkov vidím v obchodoch. Pôsobili na mňa tak... zdalo sa, že je za tým možno niečo viac, ale nevedela som čo. Zatiaľ som si stále myslela, že som len náhodou vystihla nejaký módny hit, ale začala som sa o to zaujímať.

A keď som našla obrázok podobného náramku na internete aj s názvom (to už znelo podozrivo - "Shamballa náramok"), začala som trošku googliť. A čo som vygooglila ma vôbec nepotešilo.

Náramky súvisia s východnou spiritualitou, budhizmom. Vraj vyrovnáva karmu, chráni pred zlými energiami a podobne... Nepamätám si všetko. Na jednej stránke som dokonca našla čosi ako "Kristova shamballa". A čo som sa tam dočítala, ma znechutilo ešte viac. (link),

 

A o čo mi ide v tomto článku? Na jednej strane je to podivenie sa nad tým, ako často sa stretávam s výrokmi typu: "Vraj to má pozitívne účinky ... My normálni ľudia tomu neveríme, ale ak veríte, môžete byť ešte spokojnejší". Iným slovom, "neublíži, ale možno pomôže".

 

Ale osobne sa ma dotýka ešte jedna otázka. Pre mňa dosť dôležitá.

Ako sa pozná, či je nejaký náramok "zasvätený" onomu kultu?

Ak náhodou niekto z vás má tú vedomosť (to sa mi nepodarilo vygoogliť) - čo je pre tento náramok charakteristické? Ploché uzlíky? Veď tie sme používali už pred rokmi na rôzne závesy, náramky, ozdoby - hovorili sme tomu "makramé".

Alebo je nejako daný počet guľôčok? Alebo ich tvar? Materiál? Farba? Niečo iné? Chcela by som to vedieť, pretože by som nerada nosila niečo, čo by mohlo niekoho pohoršiť.

Viem, že pre mňa môj náramok nemá spojitosť s budhizmom a keďže verím Ježišovi, nemyslím si, že nejaký náramok, ktorý som si vyrobila ako ružencový by ma od neho a jeho Matky odlučoval. Ale zároveň nechcem nosiť niečo, čo by malo súvis s duchovnosťou, ktorú odmietam. Nechcem sa hlásiť k východným náboženstvám. A nechcem ani pohoršiť iných, ktorí na mojej ruke ten náramok uvidia... Ako z toho von?

Budem rada, ak sa vyjadríte so svojim názorom. Vďaka!

 

Comments
sign-in-to-add-comment
Tak, zdá sa, že malý obrázok nejde vložiť bez veľkého... A keď veľký nechcem, tak mám asi smolu - pretože akonáhle ho tam raz vložím, už sa ho nezbavím....

Ale nechcem odvádzať od témy článku. Teším sa na vaše názory.
Eva.
Posted on 6/27/13 12:43 AM.
Píše o tom Klauduša 25.6. na svojom blogu.
Posted on 6/27/13 1:47 AM.
S tými obrázkami máš pravdu, ani mne to inak nejdú, ale sú tu takí, čo by pišťali od radosti, keby im vôbec išli!
Posted on 6/27/13 1:49 AM.
Isto to nie je jedno, že "také náramky" predávajú v hore opísanej symbolike. Na druhej strane, ak si si ho vyrobila ty sama, nemá s tým nič spoločné okrem štýlu výroby. Ty si tvoj "ruženčekový náramok" zasvätila Pánovi a najdrahšej Matke Márii modlitbou ruženca. Nuž ak by sa niekto pýtal, je to tvoja výroba a ty náramok posväcuješ tvojou modlitbou ruženca:o) Jeden známy kňaz, skúsený v rôznych témach súčasnej doby, prednášal o rozlišovaní. Na tému o predmetoch a hmotných veciach povedal, že sú neutrálne. veci nemajú ani dobrú ani zlú povahu, hodnotu. Tá im je pridaná od človeka podľa toho, ako a na čo ich použije, ako ich posvätí či inak "označí" ako nástroj či nositeľa nejakej charakteristiky. Je to známy kat. páter Vincentín, Hans Buob. Hovoril o účinku posvätenia nejakého predmetu. Napr. o vode a o svätenej vode. Svätená voda nesie znaky posvätenia, vyslovené nad ňou a má posvätnú hodnotu. Tak aj posvätené predmety - krížik, ruženček, ružencový náramok a rôzne iné. Kamienky na tvojom náramku by mali "problém", keby si ich kúpila v stánkoch u Budhistov, čo si isto nerobila :o), ktorí ich už "svätili" podľa vlastných pravidiel alebo u inej "spoločnosti", vyznávajúcej nejakú vieru v niečo alebo niekoho iného, ako Ježiša Krista, Ak máš kamienky z vlastného zdroja, problém to nie je. Ani forma, ani vzhľad kamienkov, ani uzlíkovanie nie je problém. Aj inak veriaci môžu mať symboliku anjelov, retiazky z perál a mnohé iné, isto nie ruženec alebo sväteniny svätých kat. Cirkvi:o) Budhistická mantra - modlitba - je byť vyjadrením viery napr. u Mongolov, nie však u našich, ktorí poznali Krista a uverili v Krista, a napokon začali hľadať iné vyznania a začnú nosiť ich symboliku a konajú ich modlitby. Ľudia, ktorí dávajú anjelom väčšiu úctu ako Bohu, majú tiež vieru "inde". Na to treba dať pozor, aby nás to nepomýlilo. Zaoberala som sa témou o rozlišovaní týchto vecí z podobného dôvodu, pre ktorý si ty zisťovala o pôvode a význame napr. náramkov. Budhistov mám v úcte ako ľudí, ktorí žijú vo vlastnej kultúre a vyznávajú vieru svojich predkov, podobne ako ľudí moslimskej viery, ktorí zasa nosia svoju symboliku. Ak by sme perličky kúpili hoci v Turecku, ši v Arabských krajinách a posvätili ich, myslím, že by to tiež nebol problém:o) Vyrábajú ich aj pre export do iných krajín. Sú to iba predmety.
Posted on 6/27/13 2:04 AM.
Napadlo ma ešte, že na Slovensku sa uzlíkovalo aj s perličkami, a vtedy sme ešte ani nevedeli poriadne, čo je Budhizmus:o) Zaujímavé je, že si náramok kúpila v Medžugorii a nie je na ňom krížik alebo medailka Panny Márie (?) lebo potom je dosť podobný tomu inému, na tvojom máš však krížik, tak je to jasné:o)
Posted on 6/27/13 2:17 AM.
Ako rozoznáš, či je nejaký predmet - náramok, retiazky a iné, zasvätené nejakému kultu - podľa toho, kde to kúpiš a od koho aj keď opatrnosti nie je nazvyš, lebo aj u nás (Rakúsko) už dávno predávajú kadečo aj v katolíckych predajniach vrátane predmetov a literatúry... Máme tu v jednom regáli jedno i druhé postavené vedľa seba... Aj predmety aj knihy majú výrobcu, vydavateľstvo, to je moje rozlišovacie kritérium. Kupujem zásadne v katolíckych predajniach - lebo ich tým podporujem, aby mohli existovať. Perličky a šnúrky v predajniach na ručné práce:o) Ešte jedno - náramky, napr. pre šírenie modlitieb za nenarodených - vyzerajú identicky, ako náramky za homo hnutie, predávané v trafikách, majú však označenie modlitieb za nenarodených a punc výrobcu od kláštorných sestier, ktoré ich ponúkajú na predaj. Čiže si ich kľudne môžem kúpiť a ich nosiť.
Posted on 6/27/13 2:29 AM.
Áno, tak podobne som to vnímala, ako píšeš. Ako sa hovorí: "čistému vše čisté", alebo inde "slabí vo viere jedia zeleninu"...
Len v poslednom čase ma ten nával podobnosti začal vyrušovať. Nechcem byť "na pohoršenie" bratom a sestrám.
Posted on 6/27/13 9:03 AM in reply to Mária Künzl.
Áno, aj mňa prekvapilo, keď som si uvedomila, že na ňom nie je nijaký krížik ani medailónik. V obchode mi to neprišlo, len som spočítala, že áno, je tam desať guľôčok. Až keď si ho prezerala kamarátka a okomentovala ho, že taký by pokojne mohla nosiť v práci medzi svojimi ateistickými kolegyňami (nechcela dráždiť, ale ona by vedela, že je to ružencový). Až vtedy som si uvedomila, že tam nič také nie je a začala som rozmýšľať, že by som si tam niečo privesila. Len ešte neviem ako, nechcem ho rozoberať (čo ak by som ho už nezložila).

A tiež som si spomenula na uzlíkovanie z mojich mladých liet, z tých čias som mala aj predstavu ako na to a urobila som si vlastný. emoticon
Posted on 6/27/13 9:34 AM in reply to Mária Künzl.
"Ešte jedno - náramky, napr. pre šírenie modlitieb za nenarodených - vyzerajú identicky, ako náramky za homo hnutie, predávané v trafikách, majú však označenie modlitieb za nenarodených a punc výrobcu od kláštorných sestier, ktoré ich ponúkajú na predaj."

Aha, to je zaujímavé...
Posted on 6/27/13 9:37 AM in reply to Mária Künzl.
Vďaka. Klaudušin blog som už tiež čítala. emoticon
Posted on 6/27/13 9:38 AM in reply to Mária-Irma Danieliszová.
-Len ešte neviem ako, nechcem ho rozoberať (čo ak by som ho už nezložila) - napr. do tej časti, kde je náramok ukončený - alebo - za guličkou, ktorú vyberieš, bez rozoberania náramku pridať mini šnúrkou alebo prišiť. Nuž a nezabudni posvätiť:o) môžeš kľudne aj sama, dnes neposväcujú na požiadanie len tak, alebo aj dať posvätiť kňazovi, ak vieš kde:o) V Medjugorií si asi už dala posvätiť, nám po púti posvätili všetky predmety.o)
Posted on 6/30/13 1:56 PM.
Dominika
Dobrý deň,
Včera som dostala tento krásny náramok posvätený, tiež by som ho chcela skúsiť vyrobiť, nerozmýšľate, že by ste výrobu zfotodokumentovali? možno by to ocenilo viac ľudí emoticon
Posted on 8/12/13 11:04 AM.
Pravdupovediac som aj nad nafotením postupu uvažovala (https://plus.google.com/u/0/b/109939688189176123068/109939688189176123068/posts­)
Ale to bolo ešte pred tým, ako som spozorovala tú "módnu vlnu" náramkov pochádzajúcich z ďalekého východu. Akosi ma potom prešla chuť pridávať sa k tomuto "prúdu".

Ale kto vie? Možno raz aj to bude. emoticon
Posted on 8/12/13 11:23 PM in reply to Dominika.
Pridávam sa k názoru, že pri týchto náramkoch je dôležité, aby tam bol kríž alebo medajlónik, pretože ruženec je kristocentrická modlitba a rížik nie je doplniok ale začiatok emoticon

A tiež som v tejto veci konzervatívna z dvoch dôvodov:
- pre pomýlenie iných ( aj ona má taký náramok a chodí pravidelne do kostola)- teda bez krížika a znalosti odkiaľ je by som ho nenosila
-kvôli výstrahám viacerých exorcistov, aby sme nekupovali veci z ezoterických, východných a podobných obchodov, pretože už znalosťou, že vieme, odkiaľ pocházajú, dávame právo zlému pôsobiť v našom živote- takže ak máme podozrenie, že tá vec nie je ok, buď dať posvätiť alebo nenosiť

Teraz mi napadá ešte jedna skutočnosť, že niektoré napr. symboly s určitosťou nie je vhodné dávať svätiť, pretože o nich vieme, že prvotne boli a sú symbolom iného náboženstva alebo slúžia na jeho uctievanie- napr. znamenia zverokruhu, egyptský kríž so slučkou( teda aj tieto originálne shamballa náramky tu zrejme patria- nie kvôli spôsobu viazania ale kvôli absencii krížika- aj desiatkový ruženec, ktorý teraz daroval sv.otec František má kríž, prvé 3 zdravasy, a desiatok- viditeľne je jasné, že je to náš kresťanský ruženec ) .
Posted on 5/27/14 3:15 PM.