« Back

Výchova dnes

Výchova dnes

Zamyslime sa a...konajme Výchova dnes je iná, ako bola výchova včera. Nie preto, žeby ľudskí jedinci podstúpili antropologickú mutáciu. Zmenilo sa prostredie a životné tempo v rodine, v škole, ináč sa správajú ľudia na verejnosti. Okrem toho výskumy v pedagogike prinášajú nové metódy, ako na to v zmenených podmienkach. Profesor Fernando Corominas, autor knihy Výchova dnes (v slovenčine vychádza vo vydavateľstve Lúč), sprístupňuje nové myšlienky, ktoré boli rozvinuté vo výskumných pedagogických pracoviskách v rôznych častiach sveta, obzvlášť poznatky v oblasti výskumu citlivých období a vrodených inštinktov. Na rozdiel od teórií, odvolávajúcich sa na J.J. Rousseaua a Johna Deweyho, ktorí kládli na prvé miesto vo výchove úlohu vrodených inštinktov, F. Corominas prízvukuje vplyv rodičov a učiteľov.

 

Fernando Corominas je prezidentom Európskeho výskumného inštitútu vzdelávania (EIES). Má za sebou vyše tisíc prednášok v pätnástich krajinách Európy, Ázie a Ameriky, publikoval mnoho kníh o podnikaní a výchovných metódach.

V závere každej časti zhŕňa hlavné myšlienky slovami: zamyslime sa a konajme.

Autor sa na širšej ploche zaoberá tzv. citlivými obdobiami. To sú tie etapy, v ktorých je organizmus obzvlášť citlivý na podnety pre rozvoj niektorých funkcií. Vlastne to staré známe – všetko má svoj čas. Je čas začínať s výchovou k poriadku, k domácim povinnostiam, k výučbe cudzích jazykov, k športovaniu. Keď sa tieto obdobia zanedbajú, prepasie sa tá najvhodnejšia príležitosť, keď sa deti najrýchlejšie učia.

Veľkým osviežením je volanie autora po návrate k starým, dobrým cnostiam, na rozdiel od populárnych hodnôt, ktoré môžu mať svoje pozitívne, ale aj negatívne vyjadrenie. Cnosti sú samozrejme úzko prepojené s formáciou vôle. Autor sa opiera o výskumy a tvrdí, že vplyv výchovy je tu trikrát väčší, než vplyv genetických daností, pričom zdôrazňuje práve úlohu rodičov.

Skúsme si taký malý experiment. Spýtajme sa slovenských tínedžerov, či rozumejú, čo sa skrýva za pojmom veľkorysosť, alebo veľkodušnosť. Pravdepodobne len mizivé percento pozná správnu odpoveď. Rovnako ťažké im bude tieto pojmy vysvetľovať.

Ak je cnosť vypestovaný návyk na vedomé a chcené konanie dobra, potom ani neprekvapuje, keď autor ponúka tú hlavnú metódu, ako vychovávať k cnostiam. Treba dospieť k tomu, aby to deti ,,samy tak chceli“. Viesť neúnavne príkladom, láskavosťou. Skoro ako nebotyčná méta, ale pritom jediná, ktorou možno vychovávať v slobode a k slobode.

Tak napríklad tá spomínaná veľkorysosť: ,,nezištný akt vôle, ktorým sa ľudská osoba snaží dať niečo zo seba samej, s cieľom naplniť potrebu druhej osoby, hľadajúc jej dobro“.

Je mnoho situácií, v ktorých možno deti viesť k veľkorysosti, tu je niekoľko príkladov z knihy:

  • hrať sa spolu s ostatnými, a vedieť, kedy s hrou skončiť,

  • podporovať hry v skupine a nezhŕňať hračky len pre seba,

  • pomáhať súrodencom s učením a v ťažkostiach,

  • vybrať si horšiu časť zákusku tak, že si to nikto nevšimne,

  • byť ochotný dať, požičať svoje veci druhým,

  • byť ochotný pomôcť v domácnosti, aj bez toho, aby dieťa o to žiadali.

Kompaktný paperback Fernanda Corominasa, ktorý sa ľahko zmestí aj do väčšieho vrecka. Možno ho prelúskať pri dlhšej ceste vlakom, alebo počas upršaného jesenného víkendu. Rodičom môže pomôcť vydať sa na cestu ,,profesionálnejšieho“ prístupu k výchove detí.

Čítať, rozmýšľať a konať. Zrejme opakovane, v horizonte najbližších osemnásť rokov.

Foto: https://www.luc.sk/

http://www.alameda.edu.es/actividades/tertulias/b4/tertulia.html

 

Comments
sign-in-to-add-comment
Ja mám také "zážitky", že rodičia dnes (možno aj v dávnej minulosti, no vtedy som ešte nežila emoticon ) "vychovávajú" krikom, podobne aj "učitelia" (viem, prečo používam úvodzovky). Myslím, že väčšina detí sa narodila s ušami, aby počula na dobré slovo (a hovoriť vľúdne je hovoriť dobre, správne). Výchovné osoby robia z detí dobytok, na ktorý je treba hučať, akoby deti "postrádali" rozumovú dušu, a mali len tú animálnu. Jednostaj - takýmto spôsobom výchovy - zostanú tým dobytkom, pretože sa im iba zafixujú - viac v pamäťovom centre ako v tom uvedomovacom - nejaké normy správania, ktoré budú bez reflexie aplikovať - aj nevhodne - na nových situáciách, ktoré ich prekvapia. Problémom učiteľov je, že si myslia, že pri výchove detí zlyháva rodina a problémom rodičov zase to, že podceňujú svoje deti, nevidia v nich Božie dary, a podľa toho sa k nim aj správajú. Spoločným problémom oboch výchovných inštancií (rodičov aj učiteľov) je namýšľanie si svojej kompetencie vo výchove detí. Dieťa má rozumovú dušu (ako aj dospelý), a v nej ho vychováva Boh. Dieťa je schopné nebyť produktom zlej spoločnosti, a byť výsledkom Božej formácie. Rodičia aj učitelia urobia najlepšie, keď prestanú deti - iba z titulu svojej autority - (de)formovať, podrobia sa sebareflexii, a deti budú mravne viesť vlastným mravným príkladom. Nemožno predsa robiť poriadok špinavou špongiou - inak sa špiny nahromadí ešte viac.
Posted on 9/28/13 11:12 AM.
Myslím, že jediným problémom je nedostatok lásky... ľudí navzájom - učitelia k rodičom a naopak a samozrejme nedostatok obyčajnej lásky k deťom od učiteľov aj rodičov. Láska má záujem nekričať, lebo jej hlasom je milovať... ak chýba, je to len prázdne hučanie vôd...
Posted on 9/28/13 5:59 PM in reply to Mira Bakerová.
Rodičia majú právo aj povinnosť vychovávať deti. Že presne ako, to je dlhá diskusia. Ak by sme celú vec zúžili len na to, že dieťa môže, alebo má byť len výsledkom Božej formácie, mali by sme pred sebou dva problémy:
1. zabúdanie na to, že človek sa rodí s narušenou prirodzenosťou - dedičný hriech,
2. zabúdanie na to, že Boh dáva človeku pri príchode na svet aj všetky ľudské prostriedky, ľudské prostredie, rodinu. Rodičom deti zveruje, dôveruje im, deleguje im časť kompetencií a zodpovednosti.
Posted on 9/29/13 10:28 AM in reply to Mira Bakerová.