« Zurück

Nech ti je ako pohan a mýtnik

Ježiš povedal svojim učeníkom: „Keď sa tvoj brat prehreší proti tebe, choď a napomeň ho medzi štyrmi očami. Ak ťa počúvne, získal si svojho brata. Ak ťa nepočúvne, priber si ešte jedného alebo dvoch, aby bola každá výpoveď potvrdená ústami dvoch alebo troch svedkov. Keby ani ich nepočúvol, povedz to cirkvi. A keby ani cirkev nechcel poslúchnuť, nech ti je ako pohan a mýtnik.“ 
Viď Mt 18,15-20

Ježišom doporučovaný postup pri napomínaní blížneho, ktorý sa dopustil hriechu, pozvoľna graduje: najskôr napomenutie bez svedkov, potom so svedkami a napokon za prítomnosti celého spoločenstva. Maximálny trest, ktorý Ježiš stanovuje pre „nenapraviteľné“ prípady, je: „Nech ti je ako pohan a mýtnik“. Čo to ale znamená, že sa máme k niekomu správať ako k pohanovi a mýtnikovi? Než by sme sa rozbehli hľadať informácie v historických lexikonoch spoločenského styku, bude omnoho spoľahlivejšie zistiť si v samotnom evanjeliu, ako sa k pohanom a mýtnikom správal sám Ježiš.
Jedného mýtnika povolal, aby šiel za ním, a on šiel (viď Mt 9,9 a Mt 10,3). S mnohými ďalšími mýtnikmi a hriešnikmi stoloval, za čo si vyslúžil výtku od farizejov (viď Mt 9,10-11; Mt 11,18).
Pohanom sa nechal vydať do rúk, „aby ho vysmiali, zbičovali a ukrižovali“ (viď Mt 20,19). Údajov síce nie je priveľa, stačia však na to, aby sme zistili, že Ježiš nikdy neprejavoval súhlas s finančnými podvodmi či hrubosťami, ktorých sa pravdepodobne dopúšťali mýtnici, ani neschvaľoval bezbožnosť a hriechy, ktorými boli známi pohania. Nezdá sa však, že by sa Ježiš mýtnikov a pohanov stránil, alebo nimi pohŕdal. Naopak, z evanjelia sa jedni i druhí javia ako privilegovaní adresáti Ježišovej milosrdnej lásky. Mýtnikov volal „poď za mnou“, aby ich od špinavého mýtničenia priviedol na cestu do svojho kráľovstva, a pohanom vydal do rúk svoj vlastný život, takže práve oni boli najbližšie, keď aj za nich zomieral na kríži.
Nezdá sa teda, že považovať niekoho za pohana a mýtnika znamená ukazovať na neho prstom a prípadne si v jeho prítomnosti znechutene odpľuť. Je pravdepodobnejšie, že mať niekoho za mýtnika znamená „investovať“ do vzťahu s ním ešte viac milosrdenstva, aby prostredníctvom nás konečne aj on zachytil Ježišovo pozvanie „Poď za mnou!“ Mať niekoho za pohana, môže znamenať ešte viac prejavov nezištnej lásky, aby mu konečne došlo, že Ježiš položil život aj za neho.

Kommentare
sign-in-to-add-comment
Áno, Ježiš neodmietal hriešnikov a mýtnikov, ani pohanov a neviestky. Všetkých hľadal a volal k sebe - aj vtedy a aj dnes. Stále Mu ide o to, aby sme si nenechali ukradnúť svoje srdce.

V tomto prípade nám vraví, čo robiť, ak sa niekto prehreší proti nám. Ak s niekým máme osobný problém - nie ak niekto hreší iným spôsobom. Čo povedal Ježiš tým, ktorí chceli kameňovať ženu, ktorá sa neprehrešila proti nim? " Ak je niekto z vás bez hriechu, nech prvý hodí do nej kameň. " Kto mi dal právo ukazovať na niekoho, že hreší a chcieť ho odsúdiť, ak sama nie som bez hriechu?

Mnohí si myľne vykladajú Ježišove slová: " Ak ťa niekto udrie po ľavom líci, nadstav mu pravé. " Aj sám Ježiš sa ohradil, keď ho pri vypočúvaní udrel stotník: " Ak som zle povedal, dokáž, čo bolo zlé, ale ak dobre, prečo ma biješ? "

Ježiš nám dáva teda radu, čo robiť, ak niekto nám ublíži.
Veľmi pekne si to, Anička, vysvetlila - nakoniec ani takého človeka nemáme zavrhnúť a odmietať ho - ale dávať mu možnosť prijať našu lásku.


To isté nám radí vlastne aj v tých slovách - ak ťa niekto udrie po ľavom líci, nadstav mu pravé ... je to tiež napokon vlastne výzva na ponuku prijať nás tomu, kto nás bije - nechať mu priestor, aby nás mohol raz aj prijať a milovať.
Gepostet am 03.09.11 09:29.
"Ak ťa niekto udrie po ľavom líci, nadstav mu pravé."

Na udieranie, tak ako aj na všetky ostatné nečisté činnosti, sa mohla používať iba ľavá ruka. A bilo sa výhradne chrbtom ruky.
Ak ma teda niekto udrie, dostanem iba po ľavom líci. Ja však stojaciemu oproti nadtavím aj pravé líce - on však môže použiť iba ľavú ruku. Nemá teda inú možnosť, ako priblížiť sa ku mne dlaňou - lenže blížiť sa ku mne otvorenou dlaňou znamená jeho ochotu ma prijať do svojej priazne.
A o to mi predsa ide, či nie ?
Gepostet am 03.09.11 19:04 als Antwort auf Jarmila Semanová.
Ďakujem za zamyslenie. Veľmi ma oslovilo. Chcel by som mať Ježišov pohľad na všetkých, ktorí sa javia ako mýtnici a pohania. Pane, nauč ma milovať viac práve tých, ktorí to najviac potrebujú. (Teším sa na ďalšie zamyslenie)
Gepostet am 06.09.11 08:40.