"Najväčším nepriateľom Cirkvi je nevzdelanosť katolíkov vo viere"  (pápež Pius X.) 

« Back

... sedí po pravici Boha Otca všemohúceho. Odtiaľ príde súdiť živých i mŕtvych.

(N.-c. sym.: ... sedí po pravici Otca. A znova príde v sláve súdiť živých i mŕtvych a jeho kráľovstvu nebude konca.)

 

Ježiš po svojom nanebovstúpení zasadol po pravici Boha Otca. Toto biblické označenie znamená účasť na Otcovej moci. Syn má plnosť Božskej moci vo vzťahu k celému stvoreniu. Preto je Kristus nazvaný Vládcom celého vesmíru.

Zjavenie hovorí o dvoch príchodoch Božieho Syna. Jeden sa už uskutočnil. Boží Syn ukryl svoje božstvo a prebýval medzi ľuďmi. Pozval ich k viere vo svoje božstvo a tým, ktorí v neho uverili, ponúkol spásu. Cieľom prvého príchodu Božieho Syna bola spása človeka.

Cieľom druhého príchodu bude súd. Vo Vyznaní viery opakujeme slová: Odtiaľ (z neba) príde súdiť živých i mŕtvych. Týmto spôsobom vyznávame dôležitú pravdu o našej zodpovednosti za činy, slová, rozhodnutia priamo pred Bohom. Na zemi mnoho ľudí uteká pred zodpovednosťou. Pravda o súde, ktorý Kristus vynesie nad každým človekom, všetkým pripomína, že pred Božou tvárou nemožno žiadnym spôsobom utiecť pred zodpovednosťou. Na súde sa budeme musieť zodpovedať za každý čin, slovo, rozhodnutie a navyše – keby sa tak stalo – aj za útek pred zodpovednosťou.

V druhom príchode Kristus, opravdivý Boží Syn a Syn človeka, zjaví svoj božský majestát a vtedy sa zaradujú všetci, čo v neho uverili, a smutní budú tí, ktorí milosť viery zavrhli. Katechizmus silne zdôrazňuje, že na Poslednom súde bude odsúdená zavinená nevera – čiže vedomé a dobrovoľné zavrhnutie milosti viery, darovanej každému človeku.

Opis Posledného súdu, ktorý nám podáva sv. Matúš v 25. kapitole jeho Evanjelia (prečítajme si ju doma), spája vieru so skutkami milosrdenstva („Bol som hladný a dali ste mi jesť...“). Tieto skutky sa stávajú ukazovateľom správneho vzťahu k samému Ježišovi. „Čokoľvek ste urobili jednému z mojich najmenších, to ste mne urobili“ (Mt 25, 40) – oznámi v deň súdu Kristus.

Veriaci očakávajú zjavenie majestátu Božieho Syna Ježiša Krista. Pre veriacich to bude deň triumfu a plnej odmeny za všetky utrpenia, ktoré skusujú pre Ježiša tu na zemi. Pre neveriacich, ktorí vedome zavrhli milosť viery, to bude strašný deň – uvidia totiž základný omyl svojho života s večnými dôsledkami, ktoré sa už nedajú zmeniť.

Vo chvíli Posledného súdu nastane koniec času, všetci ľudia prejdú do nového sveta, vybudovaného podľa zákonov večnosti. Je to svet nemeniteľných rozhodnutí. Šťastie spasených nebude možné stratiť a nešťastie odsúdených bude neodvolateľné.

Pravda o súde, ktorý nás čaká, patrí k najdôležitejším pravdám viery. Vyzýva nás totiž, aby sme vzali plnú zodpovednosť za náš život, za každú jeho minútu. Vedomie súdu, ktorý nás čaká, je silnou výzvou, aby sme viedli život na takej úrovni, žeby sme sa nemuseli súdu obávať; aby sme si uvedomovali, že Sudca, ktorý miluje spravodlivosť, je na našej strane.

Výraz živých i mŕtvych môžeme chápať doslovne ako stretnutie Krista – Sudcu s tými, ktorí už zomreli a v deň súdu vstanú z mŕtvych, ako aj s tými, ktorých súd zastihne ešte ako živých na zemi. Tento výraz môžeme vysvetľovať aj v duchovnom zmysle, keď pod slovom živých chápeme svätých, čiže tých, čo žijú Božím životom, a pod výrazom mŕtvych chápeme hriešnikov pozbavených Božieho života. Jedna i druhá interpretácia týchto slov je správna.

Posledný súd definitívne oddelí dobrých od zlých. Vnikne Nové nebo a Nová zem. Skončí sa zápas dobra so zlom. Zlo bude úplne zničené a dobro zvíťazí.

Keď je to tak,  netreba sa diviť, že pravda o Poslednom súde je veľkou nádejou pre všetkých, ktorí trpia prenasledovanie pre spravodlivosť. Obdobia prenasledovaní kresťanov vždy zdokonaľujú vieru v súd, ktorý nás čaká. Prenasledovanie delí ľudí na dobrých, to znamená na trpiacich, a zlých, ktorí spôsobujú utrpenie. Nemusí to byť krvavé prenasledovanie. Môže to byť útlak, zjavná nespravodlivosť, veľká priepasť medzi bohatými a chudobnými, silnými a slabými, sýtymi a hladnými, zdravými a chorými.

Ježiš bude na súde overovať, kto budoval most milosrdenstva nad týmito priepasťami. Stavitelia tohto mostu dosiahnu spásu, lebo sami chceli zachrániť tých, ktorí sa ocitli v núdzi.

Uvažovať: KKC 668-682

Polls

Showing 3 results.

Polls Display

You do not have the required permissions.

Polls Display

You do not have the required permissions.

Polls Display

You do not have the required permissions.
>   Staršie myšlienky a články   →    tu