Dá sa za peniaze kúpiť úplne všetko? Stačí len ponúknuť tú správnu sumu? Americké agentúry sprostredkujúce umelé oplodnenie, sú ochotné zaplatiť vysokoškoláčkam za vajíčko od 5 tisíc do 50 tisíc dolárov. Suma závisí od výšky skóre, ktoré dosiahli študentky na SAT (všeobecné študijné predpoklady), od reputácie univerzity, a ešte aj od toho, ako veľmi sú pekné. Karolyne Smith predala ,,reklamnú plochu" nad svojím obočím jednému online kasínu, aby mohla zaplatiť štúdium pre svoje dieťa. Teraz si musí čelo zakrývať. Keď bola epidémia AIDS na vrchole, investori skupovali životné poistky od nevyliečiteľne chorých pacientov. Stotisícovú za päťdesiattisíc. Keď pacient zomrel, mali stopercentný zisk.
Je niečo, čo sa za peniaze kúpiť nedá? Ponechajme bokom tie obligatórne pojmy, ako láska, šťastie, pokoj, zdravie. O tých možno polemizovať donekonečna. Veľmi dobre sú známe problémy aj tej ťavy, ktorá má prejsť cez ucho ihly. Trošku menej už potom rezonuje následná reakcia.
Nad Manhattanom sa nebezpečne nakláňa airbus, let 1549. Z ľavého motora sa valia kúdoly dymu a kapitán Sullenberger oznámi riadiacej veži: ,,We´re gonna be in the Hudson - skončíme v rieke Hudson". Oplatí sa vypočuť si ten letový záznam , je to špica profesionálnej chladnokrvnosti, je to ako keď sa dvaja dohovárajú, že kam večer na pivo.
Hrdina Sullenberger na rieke pristál, skontroloval či všetci pasažieri opustili palubu a nakoniec aj sám vystúpil. Profík. Ale aj niečo viac. Tie grandiózne zručnosti by mu boli nanič, keby mu chýbala odvaha, vnútorná sila a zodpovednosť. Možno ako tomu kapitánovi talianskej výletnej lode Concordia, ktorý údajne ušiel z potápajúceho sa plavidla ako prvý.
Čo sú to tie čnosti, alebo cnosti? A vlastne, ktorý z týchto výrazov je zastaralejší?
Niekto nazval milosť ako loďku, a čnosti ako plachty, ktoré tú loďku poháňajú. A všetko nasvedčuje tomu, že práve čnosti sa nedajú kúpiť ani za peniaze.
Tridsaťmetrový rad pri pokladni v supermarkete dokáže dobre pocvičiť s trpezlivosťou každého.
Nech ma nikto nepresviedča, že napríklad mladí ľudia sú od prírody leniví a priemerní. Určite túžia po pravde, kráse, dobre, po veľkosti. Len im ich akosi veľmi neponúkajú, nepredkladajú. Ani doma, ani v škole, ani na sieťach.
Prezieravosť (múdrosť) je kráľovná čností a umožňuje napríklad maturantovi lepšie si vybrať vysokú školu, nielen na základe fílingov, dojmov a lajkov. Kráľovná má poddaných neurekom, veľkorysosť, sebaovládanie, odvaha, sústredenosť, trpezlivosť, taktnosť, zmysel pre humor......Tak schuti sa zasmiať zo seba samého!
Čnosti sa nedajú raz navždy pochopiť, naučiť, a potom ich pekne rozdávať na všetky strany. Ten tréning na sebe a s inými sa nikdy nekončí. Je to dynamickejší model správania sa, ako púhe, ,,rozlišovanie fixnej a variabilnej zložky nákladov". Je to vzrušujúcejšie.
Lebo je to dobrodružstvo na sebe.
Foto: Wikimedia Commons
Požiarnik
Supermarket
Citovaný zdroj:
http://www.mercatornet.com/articles/view/what_money_cant_buy